با کودکان بدغذا چگونه رفتار کنیم؟ این وسایل را نباید در آشپزخانه نگهداری کنید فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغن‌های نباتی رایج‌ترین مشکلات سلامتی در میان آقایان چگونه اموال خود را پیش از مرگ به دیگری منتقل کنیم که مالیات کمتری دهیم؟ پیش‌بینی بارش باران در اغلب مناطق کشور طی امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) صبح خود را با این غذا‌ها شروع کنید تا در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید چگونه مصرف‌گرایی زندگی شما را ویران می‌کند؟ برگزاری آزمون استخدامی «معلم پرورشی» و «ورزش»؛ فردا، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ واژگونی خودرو در مه‌ولات یک کشته و یک مصدوم در پی داشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برخورد سه دستگاه خودرو حادثه آفرید| نجات راننده محبوس در پراید توسط آتش‌نشانان حریق مغازه در خیابان عیدگاه اطفا شد (۱۲ اردیبهشت)+عکس بهترین راه برای از بین بردن کپک‌ها | چرا نباید از سفید کننده برای پاک کردن کپک استفاده کرد؟ ترفند‌های کاربردی تربیتی برای جلوگیری از لجبازی کودک چرا برخی افراد نیمه‌شب از خواب می‌پرند؟ انحراف مینی بوس در تبریز هشت مصدوم برجای گذاشت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) با التهاب چشم، ناشی از حساسیت چه کنیم؟ حمله افراد ناشناس به پزشکان در کرخه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره صحبت کردن با تلفن همراه در اماکن عمومی | لطفا از دسترس خارج شوید!

  • کد خبر: ۱۳۱۵۹۱
  • ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
درباره صحبت کردن با تلفن همراه در اماکن عمومی | لطفا از دسترس خارج شوید!
چرا بعضی‌ها خیال می‌کنندکه در اماکن عمومی مثل مجتمع‌های تجاری و وسایل حمل و نقل عمومی حالا می‌خواهد اتوبوس باشد، مترو یا تاکسی، این حق را دارند طوری رفتار کنند انگار در خانه‌شان هستند.

ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ زمان زیادی می‌گذرد از وقتی که تلفن همدم و همراه آدمی شده است. در حدی که دنیای واقعی با تمام پیچیدگی‌اش با این ابزار کوچک و در دسترس جای خود را به دنیای مجازی داده است. البته بماند که تلفن‌های همراه در ساده‌ترین نگاه، وسیله‌ای ارتباطی برای برقراری مکالمه و ارسال پیامک و همچنین اشتغال‌زایی مثل کسب‌وکار‌های اینترنتی نیز محسوب می‌شوند؛ اما گاهی نقش کاربردی آن‌ها کنار می‌رود و آسیب‌ها و آزار‌های استفاده از آن در اماکن عمومی به چشم می‌آید. در ادامه به نمونه‌هایی اشاره خواهیم کرد.

مختصر و مفید گفتگو کنید

چرا بعضی‌ها خیال می‌کنندکه در اماکن عمومی مثل مجتمع‌های تجاری و وسایل حمل و نقل عمومی حالا می‌خواهد اتوبوس باشد، مترو یا تاکسی، این حق را دارند طوری رفتار کنند انگار در خانه‌شان هستند.
طرف همان‌طور که من‌کارتش را نزدیک دستگاه کسر کرایه می‌گیرد با صدای بلند با تلفن‌همراهش صحبت می‌کند و وارد یکی از شلوغ‌ترین اتوبوس‌های درون شهری می‌شود. بماند که رعایت نوبت و صف هم نمی‌کند و همان‌طور که به افراد کناری‌اش تنه می‌زند سعی می‌کند وارد اتوبوس شود. صدای بلند خنده‌ها و گاهی دعوا و مشاجره با فرد پشت‌خط تلفنش اعصاب دیگران را خُرد می‌کند. نمونه این افراد را می‌توان در برخی فروشگاه‌ها به تماشا نشست که بی‌توجه به حضور دیگران با تلفن‌همراه خود صحبت می‌کنند.

بهتر است حواسمان باشد که در چنین موقعیت‌هایی تا جایی که امکان دارد صحبت را کوتاه یا به مکانی خلوت برویم. کمتر از روایت‌گویی، نقل قول و... استفاده کنیم و فرد پشت‌خط را نسبت به این موضوع آگاه کنیم که در شرایطی نیستیم تا به مکالمه‌مان ادامه بدهیم. خیلی وقت‌ها می‌توان صحبت را به زمان دیگر موکول یا با ارسال پیامک ماجرا را پایان داد.

مکالمه شبانه ممنوع!

اصلا توجیه خوبی نیست که تُن صدایتان خدادادی بلند است. لطفا گاهی به ساعتتان نگاهی بیندازید. یک ربع مانده به دو بامداد خیلی زمان مناسبی برای برقراری ارتباط تصویری آن هم روی تراس آپارتمانتان نیست. حواستان هست که باعث آلودگی صوتی شده‌اید؟!

حواستان به صدای زنگ باشد

یکی از بدیهی‌ترین مسئولیت‌های شهروندی؛ پایبندی به رعایت قوانین است. خیلی سخت و به دور از انتظار نیست که وقتی از خانه بیرون می‌آییم صدای زنگ تلفن همراه را در کمترین درجه، روی بی‌صدا یا لرزش بگذاریم. خیلی روی خوشی ندارد که در محل‌هایی مثل سینما، کتابخانه، سر کلاس، جلسات متعدد یک‌دفعه تلفن همراهمان شروع به زنگ زدن کند.

در شرایط مطلوب صحبت کنیم

اغلب اوقات شرایط به گونه‌ای رقم می‌خورد که مجبوریم در یک جمع و گروه یا در اماکن عمومی با تلفن صحبت کنیم، اما به این نکته توجه نمی‌کنیم که استفاده از برخی واژه‌ها که ناشی از عصبانیت، استرس و اضطراب ماست به دور از ادب است. بهتر است در زمانی که به لحاظ روحی شرایط مناسبی نداریم به هیچ تماس تلفنی پاسخ نگوییم. کنترل خشم در این شرایط بسیار کارآمد است.

اغلب پیش آمده است که وسط یک تماس تلفنی کاملا رسمی مجبوریم سوار مترو شویم یا در مطب دکتری منتظر نوبتمان هستیم. در این شرایط بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که با صدای آرام مکالمه را پایان دهیم و اگر شرایط قطع ارتباط نیست اجازه بدهیم فرد پشت خطمان بیشتر صحبت کند. در مکان‌های عمومی بهتر است شنونده خوبی باشیم.
لطفا تصویر روی بنر‌ها و تابلو‌های پمپ‌بنزین‌ها را که هشدار داده‌اند؛ تلفن‌همراه خود را در زمان سوخت‌گیری خاموش کنید، جدی بگیرید.

یکی از خطرناک‌ترین نقاط در پمپ‌بنزین‌ها؛ دهانه باک وسیله نقلیه است. گاهی اصطحکاک بین دست با موی سر، لباس یا روشن شدن صفحه تلفن همراه، برقراری تماس یا فشردن دکمه‌های آن به دلیل نفوذ گاز سوخت، باعث ایجاد میدان مغناطیسی و به دنبال آن انفجار می‌شود.

از آسیب‌های جسمی که گوشی‌همراه وارد می‌کند

استفاده بیش از حد از تلفن‌همراه تأثیرات منفی روی سلامت روانی افراد دارد. از بی‌توجهی به حریم و حقوق شخصی دیگران تا کاهش تعاملات انسانی. این در حالی است که نتایج تحقیقات علمی ثابت کرده است؛ استفاده بیش از ۲۲ ساعت تلفن‌همراه در هفته خطر تشکیل تومور‌های غده بناگوش را حدود ۵۰ درصد افزایش می‌دهد. از دیگر آسیب‌های جسمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آلرژی و بروز عفونت‌های پوستی

از بین رفتن سلول‌های مغزی و بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر، پارکینسون و...
افزایش ابتلا به سرطان
کاهش قدرت شنوایی
افزایش بیماری‌های چشمی مثل کورچشمی، خشکی چشم، نزدیک بینی، انحراف چشم و...
تحلیل گلبول‌های سفید و تضعیف سیستم ایمنی بدن
افزایش فشار خون
کاهش حافظه، تضعیف تمرکز و تفکر
سردرد
کم خوابی
سوء‌هاضمه
اضطراب

رانندگی منهای تلفن همراه

تلفن صحبت کردن هنگام رانندگی علت اصلی حواس پرتی در حین رانندگی است که باعث کاهش فرصت واکنش راننده در زمان حادثه می‌شود.
برابر ماده ۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، استفاده از هرگونه وسیله و تجهیزات مانند تلفن‌همراه نیز که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده شود ممنوع است. رانندگان موظف هستند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.

۵۷ %
بی توجهی به جلو و اطراف که آشکارترین مصداق بروز آن به دلیل استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی است، علت ۵۷ درصد تصادف‌ها در مشهد است.

۳۷ %
استفاده از تلفن‌همراه هنگام رانندگی تا ۳۷ درصد فعالیت مغزی را کاهش می‌دهد.

۲۳ برابر
میزان تصادف زمان ارسال پیامک ۲۳ برابر بیشتر از صحبت با تلفن هنگام رانندگی است.

۶ برابر
استفاده و ارتباط با تلفن همراه هنگام رانندگی ضریب خطر تصادف‌ها را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد.

۱۰۵۰۰۰ تومان
جریمه استفاده از تلفن‌همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت
برابر کد ۲۰۷۲،

۳۸۳۷۱
تعداد اعمال قانون رانندگان متخلف مشهدی در هفت ماهه نخست امسال

۶/۴ ثانیه
ارسال پیامک هنگام رانندگی ۶/۴ ثانیه حواس راننده را به صفحه نمایش پرت می‌کند.

۱۰۵۰۰۰ تومان
جریمه استفاده از تلفن‌همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت
برابر کد ۲۰۱۴،

۶۰۲
تعداد اعمال قانون رانندگان متخلف مشهدی در هفت ماهه نخست امسال

نکته:
۳ -
استفاده از تلفن‌همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه شخصی ۳ نمره منفی دارد.
۵-
استفاده از تلفن‌همراه یا وسایل ارتباطی مشابه هنگام رانندگی با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر بر ساعت برای وسایل نقلیه عمومی و سنگین ۵ نمره منفی دارد.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->